پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

دلالان برای پیشگیری از ریزش قیمت دلار، سکه و خودرو دست به کار شدند| تیشه دلالان به ریشه بورس

  • کد خبر: ۴۹۰۴۳
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
دلالان برای پیشگیری از ریزش قیمت دلار، سکه و خودرو دست به کار شدند| تیشه دلالان به ریشه بورس
جو ریزشی بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌ها در این بازار‌ها دست به کار شوند و با خبر‌های ساختگی و القای جو منفی به بازار مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نگرانی اصلی دلال‌ها حرکت نقدینگی به‌سمت بورس است.

به گزارش شهرآرانیوز، جو ریزشی بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌ها در این بازار‌ها دست به کار شوند و با خبر‌های ساختگی و القای جو منفی به بازار مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نگرانی اصلی دلال‌ها حرکت نقدینگی به‌سمت بورس است.


تسنیم نوشت: جو بازار‌های طلا و ارز و خودرو به‌خلاف ماه‌های قبل ریزشی شده است و احتمالاً این روند قیمتی در روز‌های آینده هم ادامه داشته باشد، ولی ظاهراً ریزش قیمت‌ها در این بازار‌ها به کام دلال‌ها خوش نیامده است و در تلاش هستند خرید‌های قبلی خود را در قیمت‌های بالا تبدیل به ریال کنند.

 

قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان روز چهارشنبه به ۲۴ هزار تومان در روز جاری (شنبه) رسیده است و سکه نیز از ۱۵ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان کاهش یافته است. سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز محسوس است، ولی نکته مهم تکاپوی دلال‌هایی است که کاهش قیمت‌ها باب میلشان نیست.

 

در بازار طلا و ارز و البته خودرو دلال‌ها در حال تکاپو هستند تا با خبر‌های ساختگی و قیمت‌های صعودی مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نمونه مشخص این وضعیت در بازار سکه مشهود است؛ قیمت سکه در اتاق‌های معاملاتی روز جمعه تا کانال ۱۱ میلیون تومان هم افت کرده بود، ولی از صبح امروز کانال‌های دلالی تلاش می‌کنند با افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی آن‌هم پیش از آغاز رسمی معاملات در بازار امروز، به بازار سیگنال صعودی بدهند.

 

مشابه این وضعیت در بازار ارز و خودرو نیز مشهود است تا جایی که دلال‌های این بازار‌ها در مکالمات با یکدیگر رسماً تأکید می‌کنند که نباید اجازه دهند سرمایه‌ها از این بازار‌ها به‌سمت بازار بورس برود و خودشان ضرر کنند.

 

محمد کشتی‌آرای نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علت افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی طی یک ساعت گذشته گفت: برخی از دلال‌ها می‌خواهند برای کاهش ضرر خود با بالا بردن ساختگی قیمت‌ها، خرید‌های قبلی‌شان را تبدیل به نقد کنند و به همین دلیل هم سعی در افزایش قیمت‌ها در معاملات فردایی دارند.

 

گفتنی است، در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های معاملاتی طلا و ارز و خودرو، اتحادی شکل گرفته است تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه شود تا جایی که فعالان این کانال‌ها سعی دارند با منفی جلوه دادن بازار بورس و انتشار شایعات کماکان بورس را ریزشی کنند و اجازه ندهند که پول‌ها از این بازار‌ها خارج شود.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند، بعد از تخلیه حباب طلا و ارز و کاهش قیمت‌ها در این بازارها، نقدینگی حاصل از فروش طلا و ارز راهی جز بانک و بورس ندارد؛ آن‌ها می‌گویند بعد از این احتمالاً سرمایه‌ها یا تبدیل به سپرده بانکی می‌شوند یا سهام؛ و احتمالاً همین اطمینان از مسیر آینده سرمایه‌های موجود در بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌های این بازار‌ها به تکاپو بیفتند و مانع از خروج نقدینگی از بازار شوند چراکه در این صورت کاسبی‌شان کساد خواهد شد و دیگر سود‌های میلیاردی و بادآورده به جیب نمی‌زنند.

 

این درحالی است که در ابتدای سال و همزمان با رشد چشم‌گیر بازار سرمایه تعداد زیادی از مردم عادی سرمایه‌های خرد خود را نیز وارد بورس کرده بودند، اما بعد از ریزش سنگین این بازار از مردادماه و ادامه این وضعیت تا همین امروز، جذابیت بازار‌های موازی از جمله طلا و ارز و خودرو برای افرادی که سرمایه‌ای در دست داشتند، بالا رفت، ولی با توجه به کاهش چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و خودرو دیگر این بازار‌ها جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

 

قیمت دلار روند کاهشی دارد

سیر نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه ۱۴ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود ۶ هزار تومانی همراه بوده و دلار از ۳۰ هزار تومان ظهر چهارشنبه به ۲۴ هزار تومان در ظهر امروز شنبه ۱۷ آبان رسیده است.

 

مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می‌شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریو‌های بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

 

هرچند در تمام این مدت کارشناسان نسبت به افزایش غیرمنطقی قیمت ارز هشدار داده و همراستا با بانک مرکزی تأکید می‌کردند که رشد افسارگسیخته قیمت دلار دلیل اقتصادی ندارد و صرفاً براساس جریان روانی است و حتی درصورت انتخاب مجدد ترامپ نیز اتفاق خاصی برای ایران رخ نخواهد داد چراکه قبلاً شدیدترین تحریم‌ها را به لطف او متحمل شده ایم و تحریم جدیدی باقی نمانده است.

 

اما خواسته یا ناخواسته بازار ارز نیز احتمالاً مانند مسئولان دولتی چشم به انتخابات امریکا دوخته بود و الان با مشخص شدن تقریبی نتایج انتخابات، تصمیم به تخلیه حباب گرفته است. بازاری‌ها می‌گویند از آنجایی که احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران تقویت شده بازار ارز نیز چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌هاست.

 

قیمت دلار صبح امروز در بین دلال‌های خیابان فردوسی در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شد، اما با ادامه روند ریزشی قیمت‌ها و افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار قیمت ارز در بین دلال‌های فردوسی نیز کاهش یافت و به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. دلار هم اکنون در معاملات فردایی در کانال ۲۴ هزار تومان معامله می‌شود.

 

مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان میدهد که خریدار دلار خیلی کم است و اکثر افراد حاضر در خیابان فردوسی و صرافی‌ها از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها برای فروش ارز‌های خود راهی بازار شده اند.

 

فعالان بازار ارز می‌گویند نه تنها در صرافی‌ها بلکه در سامانه نیما هم خریدار چندانی برای ارز وجود ندارد و اکثر افراد منتظر هستند که قیمت‌ها ارزانتر شود و بعد اگر نیاز داشتند نسبت به خرید اقدام کنند.

 

بازاری‌ها با اشاره به آزادشدن واردات با ارز متقاضی می‌گویند: هر چند این تصمیم موجب افزایش تقاضا برای خرید ارز دربازار می‌شود، ولی نکته مهم اینجاست که فعلاً واردکننده‌ها هم تمایلی به خرید ارز در این نرخ‌ها ندارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

 

صراف‌ها با تأکید بر نزولی بودن شیب بازار ارز می‌گویند: مردم و شرکت‌ها ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها را دارند و ما هم احتمال می‌دهیم که در صورت ادامه این روند قیمت دلار طی یکی دو هفته آینده به ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان می‌رسد.

 

گفتنی است، سیر نزولی قیمت‌ها درحالی در بازار طلا و ارز و خودرو آغاز شده و همچنان ادامه دارد که برخی دلال‌های بزرگ در این بازار‌ها سعی دارند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند؛ تکاپوی این دلال‌ها برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها در کانال‌های تلگرامی و اتاق‌های معاملاتی‌شان کاملاً مشهود است.

 

دلال‌ها سعی دارند موجودی طلا و ارز و خودرو خود را در این روز‌ها با قیمت‌های بالاتر تبدیل به ریال کرده و کمتر ضرر کنند؛ آن‌ها معتقدند اگر سرمایه‌ها از بازار طلا و ارز خارج شود مستقیم وارد بورس می‌شود و این به نفع‌شان نیست!

 

تیشه دلالان ارز و خودرو به ریشه بورس

در همین خصوص نیز سروش خسروی روزنامه نگار حوزه اقتصاد در توئیتر خود از تلاش دلالان بازار‌های طلا، ارز، مسکن و خودرو برای شایعه پراکنی در جهت منفی شدن بورس خبرداد و تنها راه مقابله با دلالان را "بورس متحد" و "اتحاد سهامداران" برشمرد.


او همچنین اذعان کرد حالا دیگر نقش ذی‌نفعان بازار‌های موازی در نزول سه ماهه بورس امری اثبات شده است، ظاهرا آنان این‌روز‌ها قصد دارند با کمپین‌های تلگرامی آخرین تیشه را به ریشه بورس بزنند.


از آنجایی‌که پیشران بازارها، نقدینگی است حال معلوم می‌شود هزاران دلیل برای ریزش بازار‌های موازی وجود دارد و برای افت بورس تنها شاهد یک دلیل نیستیم، ایجاد حاشیه و شایعه برای عدم رشد بورس توسط این دلالان درست می‌شود تا نقدینگی را در این بازار‌ها حبس کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->